JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Nissan uskoo, että robottiauto voisi ajaa entistä mukavammin ja turvallisemmin, mikäli auto osaisi lukea ja tulkita kuljettajan aivoituksia. Tätä tekniikkaa japanilaisvalmistaja kutsuu nimellä Brain-to-Vehicle tai lyhyemmin B2V. Sitä esiteltiin jo Las Vegasin CES-messuilla.

B2V enteilee nopeampia reaktioaikoja kuljettajille ja ajonautintoa lisääviä, eri tilanteisiin mukautuvia autoja. B2V on Nissanin Intelligent Mobility –vision viimeisin edistysaskel. Visio määrittää sen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

- Ihmisten kuva itseohjautuvasta autoilusta on usein visio tulevaisuudesta, jossa ihminen luovuttaa kontrollin koneille. B2V-teknologiassa kyse on itse asiassa hyvin päinvastaisesta tilanteesta: teknologiassa analysoidaan kuljettajan aivosignaaleja, mikä tekee autoilusta entistä jännittävämpää ja miellyttävämpää, sanoo Nissanin johtaja Daniele Scillaci.

Nissanin läpimurto juontaa juurensa tutkimukseen, jossa hyödynnetään aivosignaalien tulkintateknologiaa. Teknologian avulla voidaan ennakoida kuljettajan toimia ja vireystilan muutoksia. Kuljettajaa avustavat teknologiat voivat käynnistyä nopeammin, kun ne ennakoivat merkkejä, jotka kertovat kuljettajan aivojen toimintakäskyistä esimerkiski kääntää ohjauspyörää tai painaa kaasupoljinta. Tämän ansiosta reaktioajat voivat parantua ja auton manuaalinen ajaminen voi tehostua.

B2V-tekniikkaa voidaan käyttää moneen muuhunkin. Siihen integroitu tekoäly pystyy muuttamaan ajotyyliä tai ajoasetuksia havainnoimalla ja analysoimalla kuljettajan vireystilan muutoksia.

Nissanin B2B-teknologia on maailman ensimmäinen järjestelmä laatuaan. Tutkimuksen aikana kuljettaja käyttää aivoaaltojen aktiviteetteja mittaavaa laitetta, minkä jälkeen itseohjautuvat järjestelmät analysoivat laitteen keräämiä tietoja. Järjestelmät voivat ryhtyä toimenpiteisiin ennakoimalla aiottua liikettä ja esimerkiksi kääntää ohjauspyörää tai jarruttaa. Toiminta tapahtuu 0,2 -  0,5 sekuntia kuljettajaa nopeammin ja lähes huomaamatta.

B2V-tekniikan kaltaisia ratkaisuja voidaan tarvita, jotta ihmiset kykenevät ajamaan täysin autonomisten robottiautojen kanssa samassa liikenteessä. Robottiautojen havainnointikyky ylittää ihmisen kyvyt monin tavoin, joten ihminen tarvitsee apua esimerkiksi reagoidakseen yhtä nopeasti.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

IoT-suunnittelusta demokraattisempaa – avoimen koodin korteilla ja yhteisöjen tuella

Avoimen koodin ohjelmistojen rinnalle ovat tulossa avoimen koodin laitteistot ja kortit. Niiden ja suunnittelijayhteisöjen avulla yhä useampi rakentelija voi saada IoT-suunnittelunsa valmiiksi tuotteeksi asti.

Lue lisää...
 
ETN_fi Beneq's transparent Lumineq matrix displays just got a lot bigger. See https://t.co/FDvZwrVGId
10hreplyretweetfavorite
ETN_fi Langaton anturi kertoo betonin kosteuden https://t.co/QF085IazLJ @MatoEngineering @japikas @FinnBuild
ETN_fi Phoenix Contact ostaa kaksi saksalaista yritystä: SKS Kontakttechnik keskittyy sähkömekaniikkaan, Pulsotronic GmbH… https://t.co/AfQDWxGQ6x
ETN_fi First truly black solar modules roll off industrial production line @AaltoUniversity https://t.co/ym11lOA2lL
ETN_fi Telian toimitusjohtaja: 5G-datassa kokeillaan uusia hintamalleja https://t.co/we8ryxGl4D @teliafinland
 
 

ny template